Tofu-lent och fräscht

Här är en av rätterna jag gjorde till matlådepreppen i början av veckan. Och tur var det för dagen efter och fram tills nu däckade jag i en förkylning. Så att slippa gå och handla är väldigt skönt. 

Soppan gjorde jag så här: 1 knippe salladslök (det gröna) hackades tunt och frästes med 3 cm fint hackad i olja smaksatt med vitlök. Strimla 3 morötter, hacka en halv zuccini, en paprika och lägg ner i fräset och pudra samtidigt över lite chili, spiskummin och koriander. När det fräst några minuter så tillsätt 100 gram tofu i bitar och fräs en stund. Häll på 2.5 dl grädde (valfri, jag tog laktosfri) 2.5-3 dl vatten, 2 msk grönsaksfond, en skvätt soja och salt o peppar. Koka ihop i ca 10-15 minuter och servera rykande varm. För mig räckte detta till fyra måltider. 

Lämna en kommentar